Alles gaat z'n gangetje - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Anouk Linde - WaarBenJij.nu Alles gaat z'n gangetje - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Anouk Linde - WaarBenJij.nu

Alles gaat z'n gangetje

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

29 April 2015 | Gambia, Brikama

Hallo allemaal,

Inmiddels is het al ruim 3 weken geleden dat pap en mam hier in Gambia waren. En ik kan gerust zeggen dat de tijd verder vliegt. Over 2 dagen komt Lotte al!! Maar eerst nog even stage lopen voordat ik aan mijn tweede weekje vakantie kan beginnen.

Toen ik terug kwam van vakantie had ik mijn laatste weekje samen met Muriël op de Labour. De week daarna had Muriël namelijk vakantie en is Angeline met mij mee geweest naar de Labour. Laatste weekje met alle kleine baby’tjes, dat betekende dus nog snel even wat foto’s maken. Op naar een nieuwe afdeling, The Paediatric (kinderafdeling). Wat trouwens erg leuk is tijdens de vakanties van iedereen, is dat de ouders die hier komen, ook een bezoekje brengen in het Health Centre. Dit maakte de saaie dagen weer een stukje minder lang 

Ook heb ik deze week weer een ritje in de ambulance meegemaakt. Dit keer was het helaas iets minder leuk! Angela heeft namelijk een ongeluk gehad met haar motor. Gelukkig was ze op het moment van het ongeluk nog helder genoeg om Eric en Angeline te bellen. Eric is direct op zijn motor gestapt om naar Angela te gaan en Angeline en ik zijn vanuit Senegambia rechtstreeks naar het Brikama Health Centre geracet. Tot groot ongenoegen van Angeline en mij had de politie, die als eerst bij het ongeluk was, Angela naar het Brikama Health Centre gebracht. Nou één ding heb ik in week één al gezegd “mocht er ooit iets gebeuren met een van ons, dan sjouw ik die persoon nog liever zelf op m’n nek naar de privékliniek Africmed, dan dat ik hem of haar in het Brikama Health Centre laat opnemen”. Dit zorgde ervoor dat Angeline en ik direct in de groep hebben gegooid om Angela daar heen te laten brengen. Na een overleg dat op z’n gambiaans gaat, en dus veeeel te lang moet duren, was de ambulancechauffeur overgehaald om ons eerst naar de privekliniek te brengen en daarna de andere patiënt naar Banjul te brengen (het is hier heel gebruikelijk om meer patiënten te gelijk in de ambulance te vervoeren). Gelukkig is de zorg in africmed een stuk beter georganiseerd en ging het al snel een stuk beter met Angela. Ze mocht dan ook de volgende dag alweer naar huis.

De afgelopen weken hebben we ’s avonds wel wat angstaanjagende momenten gehad. Terwijl wij terug liepen vanaf de college, kwamen we grommende en blaffende honden tegen. En tja, 3 meiden door het pikkedonker is sowieso al een beetje eng, en dan moeten er al helemaal geen honden staan te grommen! Gevolg: Nymphe, Angeline en ik rende terug naar de college. Maarja, hoe moesten we dan naar huis? Natuurlijk; een paar stoere Gambiaanse jongens die deze drie blanke meiden wel even naar huis wouden brengen. Zo liepen we dan terug met 2 jongens voor ons en 2 jongens achter ons. Wij met z’n drietjes veilig in het midden!

Ook zijn Anja, Lisa en Lisa’s moeder hier aangekomen. Anja is onze verpleegkunde docent en Lisa is een student die hier eerder voor vier maanden is geweest. Ze zijn zaterdagmiddag bij ons thuis langsgekomen en hebben onze prachtige villa bekeken. Maandag is Anja met ons meegeweest naar stage. Heel leuk om haar onze dagelijkse dingen te laten zien. Als ze nu onze verslagen nakijkt, heeft ze er in ieder geval een beeld bij.

En niet te vergeten, afgelopen weekend was het natuurlijk Koningsdag! Helaas wordt hier de Nederlandse koningsdag natuurlijk niet gevierd. Maar toch zijn Hilda, Angeline, Muriël, Nymphe en ik met zoveel mogelijk oranje kleding en accessoires, de straat op gegaan. Daar gingen we dan, liftend achter in een pick-up met oranje toetertjes. De kinderen in onze straat hebben we oranje, rood, wit en blauwe ballonnen uit gedeeld. Zo hadden we toch nog een beetje een koningsdaggevoel. Ook zorgen de meiden, lotte en Joost ervoor dat ik van elk feestje in Nederland iets mee krijg. Als ik internet heb wordt mijn mobiel overspoeld met foto’s, heel leuk!!!

En verder:
- Nymphe is jarig geweest. En wat voor ons vooral een hele leuke bijkomstigheid was; ze kreeg voor haar verjaardag 30 seconds + een opblaaszwembadje. En laat het nou net zo zijn dat het zwembadje precies in onze “achtertuin” past! Onze villa wordt zo steeds luxer!
- We hebben met de vier verpleegkunde studenten geluncht bij Johan (de Nederlandse gynaecoloog). Zijn huishoudster had voor ons “Chicken domoda” klaargemaakt, een typisch Gambiaan gerecht met kip en een soort van satésaus.
- We zijn bezig met het plannen van ons weekendje Senegal. Nouja “wij”… wij zeggen wat we willen en Lamin regelt alles voor ons, vervolgens krijgen wij een prijsopgave en kunnen we akkoord gaan. En dat weekendje is een goed vooruitzicht! Op de planning staan: Dakar bezoeken, slapen in de woestijn, kameel rijden en naar het safaripark.
- Afgelopen vrijdag zijn we met de groep wezen Kanoën. T was echt een super mooie plek en wat was het lachen om met z’n allen in die kano’s te zitten!

Al met al vermaak ik me hier dus nog prima! Al moet ik eerlijk zeggen dat wel een beetje aan het aftellen ben…

Veel Liefs uit Gambia, Anouk

  • 29 April 2015 - 20:58

    Inge Koch:

    Leuk verslag weer, Anouk.
    Veel plezier straks als Lotte er is. En succes de laatste weken in Gambia.
    Groetjes,
    Inge

  • 29 April 2015 - 21:24

    Giny Zwanenburg Traveldoctor:

    Geweldig interessant te lezen wat je allemaal meemaakt,
    Hartelijke groten en ik kijk uit naar je volgende berichtje. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brikama

Anouk

ze noemen me ook wel eens het bekende hoertje van teugen, mijn specialiteiten zijn pijpen en kontneuken.

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 6322

Voorgaande reizen:

14 Februari 2015 - 10 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: